ACCOUNTING KNOWLEDGE ON PERCEPTIONS OF USE OF ACCOUNTING INFORMATION ON UMKM ACTORS

  • Ikhwan Arif STIE Widya Gama Lumajang
  • Moh. Hudi Setyobakti STIE Widya Gama Lumajang
Keywords: Accounting Knowledge, Use of Accounting Information

Abstract

The contribution of Small and Medium Enterprises (UMKM) to the economy has indeed been proven, but on the other hand this scale of business actors still faces many problems, and one of them is in managing their finances, especially in using accounting information in making various decisions. The manager's perception is strongly suspected to be one of the keys to this problem. This study aims to analyze the effect of accounting knowledge on perceptions of accounting knowledge on UMKM in Tempeh District, Lumajang Regency. The population in this study was the UMKM in the District of Tempeh Lumajang District numbered 63. The sampling technique used the slowvin formula and there were 55 respondents. Respondents in this study were UMKM in Tempeh Sub-District, Lumajang Regency. The variables used in this study are accounting knowledge and perception of the use of accounting information. The results showed that accounting knowledge had no effect on the use of accounting information. Because the knowledge of UMKM about accounting is very low.

References

Fitriyah, H. (2006). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Informasi Akuntansi pada Usaha Menengah di Kabupaten Sidoarjo. Tesis. Surabaya : Pascasarjana Universitas Airlangga.
Ghozali. (2013). Desain Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif untuk Akuntansi, Bisnis dan Ilmu Sosial lainnya. Edisi Pertama. Semarang:Yoga Pratama
Hadi, M. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Informasi Akuntansi Pada Umkm Di Kabupaten Sragen. Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta
Indriantoro, dkk. (2012).Metode Penelitian Bisnis untuk Akuntansi dan Manajemen. Yogyakarta: BPFE-YOGYAKARTA.
Jogiyanto. (2014). Pedoman Survei Kuesioner. Edisi Kedua. Cetakan Keempat. BPFE:Yogyakarta.
Kasiram, M. (2008). Metodologi Penelitian. Malang: UIN-Malang Pers.
Kuncoro, M. (2013). Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta: Erlangga.
Kurniawan, A. (2014).Metode Riset untuk Ekonomi dan Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Lestanti, D. (2015). Pengaruh Pengetahuan Akuntansi, Pengalaman Usaha, Dan Motivasi Kerja Terhadap Persepsi Penggunaan Informasi Akuntansi Pada Pelaku Umkm Di Boyolali.
Paramita, R.W. D. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Edisi Kedua . Azyan Mitra Media: DIY.
Pinasti, M. (2007). Pengaruh Penyelenggaraan dan Penggunaan Informasi Akuntansi terhadap Persepsi Pengusaha kecil atas Informasi Akuntansi: Suatu Riset Eksperimen. Jurnal Riset Akuntansi Indonesia. 10(3). Makassar: Fakultas Ekonomi Universitas Hasanuddin.
Ria, N. S., Aris, B. S. (2012). Persepsi Pemilik Dan Pengetahuan Akuntansi Pelaku Usaha Kecil Dan Menengah Atas Penggunaan Informasi Akuntansi. Universitas Gunadarma.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tambunan, T. T.H. (2002). Usaha Kecil dan Menengah di Indonesia, Beberapa Isu Penting. Salemba Empat. Jakarta.
Umar, H. (2011). Metode Penelitian untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta: PT RAJAGRAFINDOPERSADA.
Yulia, A. (2017). Pengaruh Persepsi Pelaku Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Tentang Akuntansi, Pengetahuan Akuntansi, Dan Skala Usaha Terhadap Penggunaan Informasi Akuntansi. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta
Zulia, H. (2013). Pengaruh Persepsi Pengusaha Kecil Atas Informasi Akuntansi Keuangan Terhadap Keberhasilan Perusahaan (Survei Pada Usaha-Usaha Kecil Di Kota Medan). Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Published
2020-10-06