Perubahan Perilaku Konsumen di Surabaya

  • Rena Febrita Sarie STIE Widya Gama Lumajang
Keywords: Consumer Behavior, Changing Behavior, Shopping motivation, Mobile Vegetable Traders (Mlijo)

Abstract

This research is about the changing shopping behavior of woman from traditional market to mobile vegetable traders (Mlijo) in Surabaya.. This research uses qualitative approach. This sample of study was 20 people, with the criteria ten  women  were  housewives  and  ten  working  women  by  using  snowball  sampling  technique.  The  results  of  this study indicate that there is a changing in shopping behavior of woman from traditional market to mobile vegetable traders. Nine themes emerges in this study motivate  woman to change their behavior in shopping for daily needs. This changing behavior occurs because (1). Time Efficiency  (2) Cost Efficiency (3) Effectiveness (4) Convenience in life , (5) Healthy lifestyle by consuming healthy food. (6) Clean Environment  (7) Kindness and Compassion (8) New Life Style (9) Productivity Improvement.

References

Aryani, Dwinita. (2011). Efek Pendapatan Pedagang Tradisional Dari Ramainya Kemunculan Mini Market Di Kota
Malang. Jurnal Dinamika Manajemen Vol. 2 No. 2. 169-180.
Anang Chairul K. (2017). Visi dan Misi serta Upaya Strategis untuk Perbaikan PD Pasar Surya. Makalah Visi dan Misi serta Upaya Strategis Direktur Utama
Erlis, Ermanita et al. (2013). Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Sayur Keliling di Desa Muara
Musu Kecamatan Rambah Hhilir Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Sungkai Vol. 1 No. 2, 48-56.
Faizi, Ahmad. (2016). “Yuu…!!!, Beek…!!!”: Sebuah Strategi Pedagang Sayur Memikat Hati Pembeli. Jurnal Penelitian Humaniora Vol. 21 No. 1, 33-43.
Handoyo, Eko. (2012). Modal Sosial dan Kontribusi Ekonomi Pedagang Sayur Keliling di Semarang. Forum Ilmu Sosial Vol. 39. No. 2. 153-171.
Indiastuti, R., Hastuti, F., & Aziz, Y. (2008). Analisis Keberlanjutan Pasar Tradisional Dalam Iklim Persaingan Usaha Yang Dinamis Di Kota Bandung. Sosiohumaniora. Vol. 10. No. 2. 17-37.
Ika Devy Pramudiana. (2017). Perubahan Perilaku Konsumtif Masyarakat Dari Pasar Tradisional ke Pasar Modern. Asketik. Vol 1 No 1. 35-43
Kurniasari, Hanifah dan A. Rusdiansyah. (2014). Penyusunan Strategi Pemasaran Berdasarkan Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Sayuran Segar (Studi Kasus: Proyek Penelitian Eco Urban Farming ITS Surabaya). Jurnal Teknik 1-6.
Medina, A. A. (2017). Pola Spasial Pemilihan Lokasi Belanja Kebutuhan Primer Penduduk Kecamatan Bogor Tengah. Industrial Research Workshop and National Seminar Politeknik Negeri Bandung, 527-535.
Muftiadi, Anang & E. Maulina. (2016). The Business Dynamic Of Traditional Market: Demand Preference Approach. Jurnal AdBispreneur Vol. 1 No. 2, 113-126.

Nur Aini Latifah. (2013). Etika Subsistensi Orang-orang Pinggiran (Studi Kasus Pedagang Sayur Keliling di Kabupaten Tulungagung, Laporan Hasil Penelitian Pusat Penelitian dan Perngabdian kepada Masyarakat (P3M), Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Tulungagung.
Oberg H., Bell A. (2012). Exploring phenomenology for researching lived experience in Technology Enhanced Learning. in Hodgson V. Jones C. de Laat M. Mc Connell. Ryberg, T. and Sloep P. (Eds) The Eight International Conference on Networked Learning Maastricht School of Management. Maastricht. The Netherland.203-210.
Pontorondo, Marjam. (2016). Perubahan Perilaku Berbelanja dari Pasar Tradisional ke Pasar Modern di Kota Manado Dipandang Dari Aspek Sosiologi. Jurnal Ilmiah Al-Syir’ah Vol. 14 No. 2, 14-39.
Purnama dan M. Kara. (2017). Strategi Dagang Yang Diterapkan Pedagang Sayur Keliling Dalam Perspektif Ekonomi Islam di Kecamatan Mapilli Kabupaten Polewali Mandar Sulawesi Barat. Jurnal Iqtisaduna Vol. 3 No. 2, 1-15.
Setiyawidi, Rosita et al. (2012) Potret Perilaku Konsumen Sayuran di Perkotaan dan Pedesaan. AGRIC Vol. 25 No. 1, 26-33.
Sumartono. (2013). Proses Strategi Nafkah Migran Sekuler Pedagang Sayur Keliling di Wilayah Pamulang Kota Tangerang Selatan, Laporan Penelitian Dosen Pemula Program Studi Perencanaan Wilayah dan Kota Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Terbuka.
Said Zulkifli. (2012). Peranan Perempuan Pedagang Sayur Keliling Bersepeda Dalam Menopang Perekonomian Keluarga di Kecamatan Sungai Pinang Kota Samarinda dan Sejauhmana Respon Masyarakat sebagai Konsumen dalam Berbelanja dengan Pedagang Sayur Keliling Bersepeda di Kecamatan Sungai Pinang Kota Samarinda, ejurnal.uwgm ac.id/index.php/fisipublik/article/view/174.
Soebari Martoatmodjo. (2002). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Pasar Rakyat di Surabaya. Ekuitas Vol 6 No 2. 18-24
Susanti, Indria Yuli. (2015) Analisis Pengaruh Fluktuasi Harga Sayuran, Modal Usaha terhadap Pendapatan Pedagang Sayur Keliling di Kecamatan Sumbersari Kabupaten Jember Tahun 2015. Ekonomika Jurnal Ekonomi Vol. 8 No. 2, 54-60.
Wibisono, Damar. (2014). Peran Sosial dan Ekonomi Perempuan Pedagang Sayur (Studi pada Perempuan Pedagang Sayur di Pasar Waydadi,Kecamatan Sukarame, Kota Bandar Lampung). Jurnal Sosiologi Vol. 16 No. 2, 127-138.
Wahyuni, Ekapti. (2014). Solidaritas Kaum Laki-Laki Sebagai Pedagang Sayur Keliling Atau Bakul Ethek di Pasar Songgo Langit Ponorogo. Jurnal Aristo Vol. 2 No. 2, 15-24.
Published
2021-09-20